Oslava DVD - David Věžník - musicserver.cz

obal albaJablkoň
Oslava

Doporučená cena: 249 Kč
Naše cena: 224 Kč

Na českém hudebním písečku asi neexistuje obdoba skupiny Jablkoň. Zapříst se do mýtů (jsme alternativní a z trampů si děláme legru, nebo jsme folkaři, kteří si sem tam střihnou nějakej vál na sympatický devítiosminový takt?), vyžívat se v rozmanitém a svým způsobem exotickém nástrojovém obsazení (zejména co se týče bicí soupravy), rozdrobit sebe sama ve tři hudební tělesa, všechno zastřešit sošnou figurou Michala Němce. A pak třeba taky vyrazit na jeden kvalitní, ač mediálně neznámý festiválek, přizvat si hromádku hostů, podmanit si celé odpoledne i večer, odehrát koncert, natočit ho na kamery, vydat a proslavit tak ten festiválek i městečko, v němž se koná. Tohle dost možná byl jeden z vedlejších cílů DVD a CD "Oslava", podle názvu možná i jeden z hlavních.

Následující recenze DVD verze koncertu může být ojedinělá a pro musicserver exkluzivní. Nestává se často, aby autor textu, důvěrně znalý prostředí náměšťského zámeckého nádvoří a atmosféry festivalu Folkové prázdniny, byl přítomen samotnému vzniku. Nabízí se tak široké pole srovnávání prožitých okamžiků se stříbrolesklým výsledkem. Nutno říct, že v mnoha ohledech je to ve prospěch dévédéčka, v jiných ohledech ve prospěch koncertního zážitku. V prvé řadě je ovšem užitečné oprostit se od privátních počitků, kdy se v záběrech publika míhají autorovi rodinní příslušníci, známí a kamarádi a zaměřit se pouze na to podstatné.

Koncert začne zčista jasna, bez jakékoliv roztmívačky či titulků, pohledem na Jaroslava Svěceného, kterak rozeznívá houslové struny svým smyčcem, a tvoří tak nápěv prologu "21 týdnů". Samotný ostrý start koncertu (rozděleného podobně nepříjemným, i když odlišným střihem ve dví - tenkrát na zámku byla mezi částmi jablkoního koncertu pauza vyplněná koncerty jejich hostů, což je ostatně patrné ze změny osvětlení) ovšem střídá velmi příjemné překvapení - obraz jak korálek. Formát šestnáct na devět a neskutečná ostrost dávají divákovi pocit, že pohladit někoho z členů skupiny po kštici či pleši není žádný problém. Kameramané odvádějí solidní práci (i když sem tam nestihnou zabrat to podstatné - Michala Němce odhazujícího činely a podobně), střihači se dopustí ještě několika úchylek (zmatené opakované prostřihy do publika, jejichž délka hraničí s délkou podprahové reklamy). Vše se snaží vynahradit alespoň zvukový režisér, nabízející takřka dokonalý zvuk ve dvou klasických formátech (Stereo a 5.1). Výsledná zvuková kvalita se tak blíží studiové, čímž dojde k potlačení charakteristického dozvuku, kterým zámecké nádvoří v Náměšti oplývá, a tím k vymizení ojedinělé zvukové atmosféry.

Hodinu a půl trvající koncert, během nějž se na pódiu kromě Jablkoně objeví i spousta hostů (Petr Váša, Jiří Stivín, Zuzana Lapčíková - mimochodem její intermezza v "Kdopak nám zazpívá" jsou obzvláště vypečená), je, jak je slušným zvykem, doplněn o bonusy. Tvoří je sbírka šesti videoklipů skupiny a dvaapadesáti fotografií. Pro fanoušky přitažlivá bude jistě část nazvaná "Historie", nabízející archivní televizní záznamy (nejstarší je z roku 1984). Vše běží retrospektivně, takže divák vnímá zpětnou proměnu Michala Němce XXL v Michala Němce L poměrně humorně. Posledním zážitkem rozšiřujícím pohled na ojedinělý alternativně-folkový útvar je dokument "Uprostřed běhu" o lídrovi skupiny.

Jablkoň tenkrát v Náměšti nad Oslavou slavili dvacet jedna týdnů zbývajících do Vánoc. "Oslava", přinášející záznam události, atmosféru přenáší jen částečně. Klady jsou dokonalý obraz, sice skromnější, ale výživné bonusové vybavení, zápory střih, velmi minimalistický booklet a opomenutí jednoho záznamu v tracklistu (budiž). Výsledek? Na folkovou skupinu poměrně povedená záležitost, hodná pozornosti nejen skalních fanoušků souboru.

Hodnocení: 7/10