Doporučená cena: 499 Kč
Naše cena: 449 Kč

Iva Bittová - Superchameleon
DVD / 15 skladeb živě, 18 z TV archivu / 5x video collage / moc minut, Indies Records

Zjištění: "Superchameleon, jméno prvního retrospekulativně-akutního DVD Ivy Bittové, není zas tak blbé, jak by se na první pohled mohlo zdát. A už vůbec ne od věci."

Žít bez tebe, la-a-ásko, nechci. (Bolíš mě, lásko)

Jen s podobnými blázínky - či sám - pěvecký i strunný um Ivy vynikne. Její "posedlosti" hudbou dal křídla už Provázek, pak Fajt, hřmící valivý Dunaj i druhý šmytec Kellerové. I různí další. Jak vidět / slyšet na Superchameleonském DVD, i americká šestičlenná squadra Bang on a Can All Stars (rozdali si to spolu loni v pražské Akropoli) je na stejné vlnové délce / hloubce. Když tedy promo k DVD mluví o fantastickém koncertě, nekecá. Basa, Bicí i Perkuse, Piano, Kytara, Cello, Klarinet i Housličky a Hlas tu free jazzově a avantgardně světí prostředky: nic moc nechybí, moc nic není navíc. A prožít / užít si to zas fakt jde! Vítejte znovu ve stejné (rozbouřené) řece (ve vlastním obýváku) ve formátu 5.1 nejlépe.

Pravda, ten velký svíjející se (tančící?) kroužkový červ někdy na začátku, reagující na Ivinu hudbu jak kobra na pohyb píšťaly, je maličko nechutný. Ale i stejně dobrý nápad, jako obří trs makarónů či mechanická houslistka o pár písní dál. S kapelou, která si potrpí na teatrálnost včetně loutek se Iva hledala až našla. Převyprávět zde celou Bang on show ale netřeba. To už tenkrát na jiném místě FreeMusic udělali (slovy a snímky) jinší kabrňáci.

Na začátky Ivy u Provázku, na zájezdová představení premuzikálu Balada pro banditu, z něhož dívídí nabízí jen koncertní verzi písničky Zabili, zabili (ale stačí to, vážný zájemce si pořídí originál DVD s celou Baladou, či si ji natočí z CZ filmu), vzpomínal spoluautor Balady Miloš Štědroň ve středu ve Všechnoparty na ČT: "Tehdy byla 17tiletá dívenka a já byl jediný, kdo měl důvěru její maminky." Na zájezdy s nimi jezdili Donutilové i Polívkové, přemlouvali ho, že by si rádi jen sáhli, ale on byl neoblomný. Jak by asi dopadla kariéra Ivy, nebýt svědomitého Štědroně?

Iva Bittová je šamanka, umělkyně, excelentní houslistka, přírodní, žonglérka, divoženka, herečka, pěvkyně, vznášející se kazoo, magická, koncepční, talent od Pánaboha, exhibicionistka, dravá, avantgardní, lidová, dramatická, živočišná, minimalistická, působivá, vynalézavá, drsně poetická, úžasná, hravá, soustředěná i výbušná, cigánská, fascinující, citlivá, hypnotická, pohanská... A někdy trochu nElida. Ovšem že si vystačí, zvuky / skřeky / vzlyky / šepoty / jeky / tóny sama vypráví příběhy, v nichž slova nejsou důležitá a názvy skladeb ji nesvazují. To je šance pro naši fantazii, víme?! Ale v partě s dalšími a s videoprojekcí a v dýmu je taková... jinačí. Lepší? S dětmi jistě.

Pozoruhodný je cit, s jakým byly sestříhány video koláže z Iviny filmové i koncertní kariéry, ukazující její projekty. Filmečky Iviny růžové sny, Rok divné slečinky, Křiky a výkřiky, Polštářový tanec a Stejně jiná, jinak stejná zachovávají poetiku i při tempu až klipovém, zpěvačku / herečku / hudebnici svlékají, otáčí na rožni, představují. Vteřinu po vteřině o ní říkají víc, než celovečerní dokument. Zajímavý nápad, logický. Fakt.

Šedesát minut archivních materiálů, většinou klipů, začíná čtyřmi lidovkami, zpívanými v chrámu v doprovodu Škampova kvarteta. Včetně Janáčkovy úpravy lidovky Muzikanti co děláte je to Síla, Čistota, Krása, Cit v logické symbióze. Cos podobného platí i v případě (zde dvojí) kolaborace s akustickým Nederlands Blazers Ensamble, snad jen je její Divná slečinka o poznání divočejší, nespoutanější a Francouzská bláznivější. Stejně přesvědčivá je ale v duu s Vladimírem Václavkem, v projektu Bílé inferno. Na Kloboučku se tuhle - včetně masek - slušně vyřádili v písničkách z výborného dvojalba. I ten dětský sbor jim v Huljet sluší, Bittová s Fajtem či Dunajem o kus dál je strhující. Ta kaše je (i po těch letech) pořád horká a Dunaj stoupá...

Rád bych napsal, že vše na co kdy Iva sáhla, se vydařilo. Soudě podle DVD je to TAK včetně různých verzí jejího účesu, ale výjimka potvrzuje pravidlo. Její techno, resp. elektronický projekt s vlastním synem Javasem zklamal, snad proto je zde z něj jen pár vteřin v jedné z koláží. Znamená to že na DVD patří, ale vlastně tam nemá co dělat. Však možná i její taneční spády jednou doceníme. Snad až se do těchto končin hudby vydá opět, ale s mistry oboru srovnatelnými s těmi, s nimiž se po ta léta plavila v alterantivních vodách? A nejsme MY moc zvědaví? Nespokojení? Drzí?

85%